Helse og kosthold

Varige kostholdsendringer på en enkel måte

Det er ikke lett å endre et kosthold man er vant med gjennom flere år. Brå og store endringer kan være hardt og man mister fort motivasjonen. Kroppen og hjernen foretrekker det den er vant med. 

Det er viktigere og ikke minst lettere å tilføre sunn mat i kosten, så start med det. 

Her er noen tips til hvordan du kan gjøre det;

 

Spirer; Spirer har høyere næringstetthet enn grønnsaker og kan brukes i det meste. Brokkolispirer, kløverspirer og reddikspirer er noen av de mest næringsrike. Spirer får du kjøpt hos Meny, men å spire selv er også et alternativ. Kjøp en spirekasse med flere etasjer og legg frøene på et kaffefilter. Skyll de godt 1 - 2 ganger daglig til de spirer frem.

Ha dem i fredagstacoen, som topping på pizza, på brødskiven, i baguetten eller i en god salat.






Grønnkål; Klarer du å tilføre denne fantastiske grønnsaken i kostholdet et par ganger i uken, kan du ha god samvittighet.  Grønnkål er proppfull med vitaminer, mineraler, kostfiber og antioksidanter. Det er også en super kilde til kalsium og 100 gram grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn 1 dl melk

Bruk den i smoothies, shake eller pesto

Damp grønnkål og ha de i salat, lag en grønnkålstuing eller ha finhakket grønnkål i omeletten, mulighetene er mange




 

 

Blåbær; Blåbær inneholder store mengder antioksidanter som beskytter cellene i kroppen vår. Det er i den lilla mørke fargen man finner mest antioksidanter, så jeg velger frosne blåbær fremfor hagebærene.

Tin de i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken og ha de på frokostblandingen, havregrøten, yoghurten eller i en smoothie



 

 

Nøtter;  Mine favoritter er valnøtter, mandler og pecannøtter og jeg synes det er det perfekte mellommåltid. De er alle rike på antioksidanter, vitaminer og mineraler som er bra for kroppen. Valnøtter er også en god kilde til omega 3

 

Husk at varige endringer tar tid. Har man perioder hvor man spiser usunt, behøver ikke det bety at det er bortkastet å tilføre næringsrik mat ved siden av. Det ene utelukker ikke det andre. 

Start med å tilføre litt og litt sunt og etterhvert kutt litt og litt på det usunne. Da vil det kanskje være enklere å få noen gode varige endringer :)

Lykke til!

 

#kostholdsendringer #helse #kosthold #sunn #grønnkål #nøtter #spirer 


hits