februar 2016

Pannestekt laks med blomkålris, hollandaisesaus og grønnsaker

God og sunn laksemiddag som falt i smak hos både store og små. Har blitt stor tilhenger av blomkålris og bruker det ofte som erstatning til hvit ris

 



 

 

Du trenger til 2 personer: 2 stk laksefileter, 1 blomkål, selskapserter, valgfrie grønnsaker (her bruker jeg gulrot, persillerot, kålrabi, aspargesbønner og purre)

Til saus: 1 eggeplomme, 2 ss vann, 1 ss sitron, 70 - 100 gram meierismør, 1/4 ts cayenne pepper, salt og pepper

 

Skjær opp grønnsaker og kok på middels varme til de er møre. Riv blomkål på rivjern eller kjør i blender og stek sammen med erter i en stekepanne med litt smør. Stek laks på middels varme noen minutter på hver side til den er gjennomstekt. Pass på å ikke steke den for lenge, da blir den fort tørr.

Saus: Skill eggeplommen fra hviten forsiktig og bruk kun eggeplommen. Ha den i en kjele sammen med 2 ss vann og 1 ss sitron. Sett platen på lav varme og pisk kraftig hele tiden til blandingen har tyknet. Her må man være ekstremt forsiktig slik at plommen ikke klumper seg. Eventuelt kan man piske den i vannbad. Pisk deretter inn 60-70 gram meierismør i terninger og smak til med cayenne pepper, salt og pepper

Server med litt finhakket dill over



 

 

God middag :)

 

Indiske kyllingkjøttboller

Prøv en nydelig og enkel oppskrift på indiske kjøttboller, lime og agurkyoghurt og grønnsaker! 

For å få den litt mildere, kan man halvere mengden krydder

 



Du trenger til 2 porsjoner: 400 gram kyllingkjøttdeig (kvern selv eller kjøp ferdig), 1 egg, tikka masala paste (min favoritt er hot tikka masala med kvernede cashew nøtter fra masala magic), 3 dl kremfløte, seterrømme, frisk koriander, naturelle yoghurt, agurk, 1/2 lime, 2 store persillerot eller 4 små, 2 gulrøtter, salt og pepper

 



 

 

Start med å blande kyllingkjøttdeig med 1 egg, 1 ss finhakket koriander, 1 ts krydderpaste, litt salt og pepper. Bland godt og stek store kyllingboller  på middels varme i panne med i smør. Deigen er ganske klissete, så form de så godt du kan og vent med å snu de til de er stekt noen minutter. Stek til de er blitt faste nok til å ha over i sausen

Pisk 3 ts krydderpaste sammen med 3 dl kremfløte mens du varmer opp. La koke ca 5 -10 minutter før du rører inn 2 - 3 ss seterrømme. Ha kyllingbollene i sausen og småkok til de er gjennomkokt.

Skrell og riv persillerot og gulrot og stek i panne med smør i noen minutter

Bland ca 5 ss naturellyoghurt med 2 - 3 ss revet agurk og saften av en halv lime

 



 

Server med finhakket frisk koriander over

 

Bon appetit :) 

 

 

 

Stekt blomkålris med kylling

Start uken med en sunn og god middag laget av blomkålris, grønnsaker og kylling! Smaker nydelig og metter godt :)




Du trenger til 2 store porsjoner: 2 kyllingfileter, 1 blomkål, kål, 2 gulrøtter, en bunt brokkoli, 1 rødløk, 2 fedd finhakket hvitløk, 1/2 ss soyasaus og 1 ss østerssaus, salt og pepper

 

Start med å rive blomkål og sett til side. Skjær og og stek kål, gulrøtter, brokoli og løk. Ha i revet blomkål og hvitløk mot slutten av steketiden. Sett til siden og stek opp kyllingbiter til de er gjennomstekt. Ha grønnsakene tilbake i stekepannen sammen med kyllingen og tilsett østerssaus og soyasaus. Stek noen minutter til og smak til med salt og pepper 

God middag :)

Proteinrike peanøtt og bananpannekaker

Disse har kun 3 ingredienser og smaker fantastisk! 

Har eksprementert litt med peanøttmel i det siste og dette er desidert det beste jeg har laget med peanøttmel

De passer perfekt som frokostpannekaker og i forbindelse med trening

Med både egg og peanøttmel som har et proteininnhold på 50 prosent gjør disse svært proteinrike



 

Du trenger til ca 10 små pannekaker: 1 dl peanøttmel , 2 egg og 2 bananer

Mos bananene med en gaffel og pisk inn eggene godt. Bland inn peanøttmel og visp til en jevn røre.

Stek små pannekaker i smør eller cocosa stekeolje på middels varme i noen minutter på hver side

 



 

Som topping har jeg brukt fibersirup gold og blåbær

 

Ha en fin fredag :)

 

Moussaka med gresk salat og tzatziki

Deilig moussaka med gresk salat og tzatziki! Passer som hverdagsmat og til helg





 

Du trenger:

500 gram karbonadedeig, 1 aubergine, 2 grovhakket løk, 4 fedd finhakket hvitløk, 1,5 dl rødvin (kan sløyfes), 500 gram knuste tomater (boks), 1 kanelstang, 2 ts oregano, 1/4 ts allehånde, salt og pepper

Topping: 1 boks creme fraiche, 200 gram revet norwegiaost, 2 - 3 ss revet parmesan, 1 egg

Salat : Crispisalat (eller annen salat), fetaost, oliven og tomater

Oppskrift på tzatziki finner du her

Skjær auberginen i tynne skiver, legg de i et dørslag og dryss salt over. La stå i 20 - 30 minutter og skyll bort saltet.

Stek opp karbonadedeig og fjern evt vann. Fres tomatpure i pannen sammen med kjøttdeigen og tilsett løk, hvitløk, resten av krydderet og rødvin. La rødvinen koke inn og tilsett knuste tomater. La det koke 5 - 10 minutter til du har fått en tykk blanding. 

Fjern kanelstang og legg kjøttblandingen i en ildfastform med auberginer over.

Pisk sammen egg og creme fraiche, ha revet ost over moussakaen og hell over blandingen

Stek på 225 grader midt  i ovnen i ca 15 - 20 minutter til ostesausen har blitt gylden





 

Server moussaka med gresk salat og tzatziki

God middag :)

 

 

 

 

Lenker

hits