september 2016

Glutenfri knekkebrød

God fredag!

Her kommer en oppskrift på sunne, sprø og glutenfri knekkebrød. Her har jeg brukt mitt absolutte favorittpålegg, mozzarella, tomat og basilikum. En liten dæsj aioli gjør også susen. 

 



 

Denne oppkriften gir ca 30 knekkebrød

Du trenger: 100 gram mandler, 100 gram hasselnøtter, 3 dl solsikkekjerner, 2,5 dl sesamfrø. 2 ss fiberhusk, 2 ts uraffinert salt, 5 dl vann

Sett ovnen på 150 grader varmluft.

Start med å grovmale mandler og hasselnøtter i en blender. Bland inn resten av det tørre. Tilsett vann og la det svelle i noen minutter.

Fordel massen på to stekebrett med bakepapir. Bruk en slikkepott og smør den jevnt utover i et tynt lag

Bruk en kniv eller pizzahjul og del opp i ønsket størrelse

Sett et brett øverst og et brett nederst og stek i ovnen i ca 35 minutter. Bytt plass på brettene og stek i 35 minutter til

Ta de ut og avkjøl på rist. Oppbevares i en lufttett boks, helst kjølig fordi nøtter lett kan harskne i romtemperatur over lengre tid. I kjølige temperaturer bevarer man fettet i nøttene bedre og lengre

 

God helg!

 

#glutenfritt #knekkebrød #matglede #kosthold #suntoggodt #lunsj #frokost #sunnfrokost

Varige kostholdsendringer på en enkel måte

Det er ikke lett å endre et kosthold man er vant med gjennom flere år. Brå og store endringer kan være hardt og man mister fort motivasjonen. Kroppen og hjernen foretrekker det den er vant med. 

Det er viktigere og ikke minst lettere å tilføre sunn mat i kosten, så start med det. 

Her er noen tips til hvordan du kan gjøre det;

 

Spirer; Spirer har høyere næringstetthet enn grønnsaker og kan brukes i det meste. Brokkolispirer, kløverspirer og reddikspirer er noen av de mest næringsrike. Spirer får du kjøpt hos Meny, men å spire selv er også et alternativ. Kjøp en spirekasse med flere etasjer og legg frøene på et kaffefilter. Skyll de godt 1 - 2 ganger daglig til de spirer frem.

Ha dem i fredagstacoen, som topping på pizza, på brødskiven, i baguetten eller i en god salat.






Grønnkål; Klarer du å tilføre denne fantastiske grønnsaken i kostholdet et par ganger i uken, kan du ha god samvittighet.  Grønnkål er proppfull med vitaminer, mineraler, kostfiber og antioksidanter. Det er også en super kilde til kalsium og 100 gram grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn 1 dl melk

Bruk den i smoothies, shake eller pesto

Damp grønnkål og ha de i salat, lag en grønnkålstuing eller ha finhakket grønnkål i omeletten, mulighetene er mange




 

 

Blåbær; Blåbær inneholder store mengder antioksidanter som beskytter cellene i kroppen vår. Det er i den lilla mørke fargen man finner mest antioksidanter, så jeg velger frosne blåbær fremfor hagebærene.

Tin de i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken og ha de på frokostblandingen, havregrøten, yoghurten eller i en smoothie



 

 

Nøtter;  Mine favoritter er valnøtter, mandler og pecannøtter og jeg synes det er det perfekte mellommåltid. De er alle rike på antioksidanter, vitaminer og mineraler som er bra for kroppen. Valnøtter er også en god kilde til omega 3

 

Husk at varige endringer tar tid. Har man perioder hvor man spiser usunt, behøver ikke det bety at det er bortkastet å tilføre næringsrik mat ved siden av. Det ene utelukker ikke det andre. 

Start med å tilføre litt og litt sunt og etterhvert kutt litt og litt på det usunne. Da vil det kanskje være enklere å få noen gode varige endringer :)

Lykke til!

 

#kostholdsendringer #helse #kosthold #sunn #grønnkål #nøtter #spirer 

Laks med kremet tomatsaus

Denne retten smaker nydelig og er en av favorittene om dagen. Med blomkålris synes jeg ikke man trenger så mye ekstra tilbehør om man vil gjøre det lettvint. I dag brukte jeg grønne selskapserter i blomkålrisen og det holdt i massevis. Alternativt kan man ha en salat eller forskjellige grønnsaker til. Jeg er veldig fornøyd med å droppe hvit raffinert ris og annen usunn stivelse i ukedagene og kjenner meg lettere og mer tilfreds etter måltidene



 

Her kommer oppskriften (2 personer);

300 gram laks, 1 blomkål, litt selskapserter, 3 dl kremfløte, 2 ss tomatpure, 1 terning lys kjøttbuljong, et lite fedd finhakket hvitløk, 1 ts dill

Fres tomatpure i en kjele sammen med litt smør og ha i fløte og resten av ingrediensene. La småkoke i 10 minutter

Krydre laksen med salt og pepper og stek midt i ovnen på 200 grader 12-14 minutter

Kjør blomkål i en blender (eller rasp den) og stek i en panne sammen med grønne erter noen få minutter

 

Håper det smaker :)

 

 

 

Fiskesuppe med tomat

Starter uken med en nydelig fiskesuppe med tomat. Denne oppskriften holder til ca fire personer og er veldig lettvint å lage. Passer også som lunsj :)

 



Du trenger: 500 gram torsk, 2 gulrøtter, litt sellerirot, 1 løk, 1/2 purre, 3 ss tomatpure, 1 boks knuste tomater, 7 dl kraftig fiskebuljong, 2 fedd hvitløk, 1 ss revet ingefær, dill, salt og pepper

Fres tomatpure i en kjele med litt smør (eller kokosfett) Tilsett knuste tomater, fiskekraft, finhakket hvitløk og revet ingefær. La koke i ca 10 minutter. Tilsett grønnsaker og de koke i 10 - 15 minutter før har i torskebiter. Skru ned varmen og la de trekke i suppen i 4-5 minutter til den er ferdig. Smak til med salt pepper og dill

Ønsker du en mer kremet fiskesuppe, tilsett litt kremfløte til slutt

God middag :)

Kokosboller uten sukker

Hei og god søndag!

Her kommer en oppskrift på myke og søte kokosboller. Perfekt til kaffen eller som kveldskos!



 

 

Du trenger:

5 eggehviter, 1 dl tagatesse, 8 plater gelantin, 3 ss vann, 1 pakke kokosmasse, ca 300 gram sjokolade med høyt kakaoinnhold 

Legg først gelatinplatene i vann.

Pisk eggehvitene stive

Varm opp 3 ss vann sammen med tagatesse til den har smeltet. Klem vannet ut av gelatinplatene og rør inn i blandingen på svak varme til den er oppløst.

Pisk blandingen litt etter litt inn i de stive eggehvitene

Fyll massen i en sprøtepose og sprøyt middels store topper på et bakepapir.

Sett i fryseren ca 30- 60 minutter 

Varm forsiktig opp sjokolade over vannbad  og ha kokosmasse i en annen skål 

Dypp forsiktig bollene i sjokoladen og deretter i kokosmassen. 

Sett kokosbollene lufttett og kjølig

Nytes til søndagskaffen med god samvittighet :) 

 

#sukkerfritt #kosthold #matglede #kokosboller #helse 

Lenker

hits